Yapay zeka teknolojisinin ilerlemesi dolandırıcıların yeni taktikler geliştirmesine yol açtı. Son zamanlarda, bu teknoloji ile devlet yetkilileri ve tanınmış kişilerin sesleri ve görüntüleri taklit edilebiliyor. Dolandırıcılar, bu yetenekleri kullanarak tanıdık kişilerin seslerini taklit edip gerçek dışı içerikler oluşturuyorlar. Vatandaşlar, tanıdıklarına güvenerek üretilen sahte reklamlara tıklıyor ve dolandırıcıların tuzağına düşebiliyor. Ayrıca sosyal medya platformlarında dolaşan sahte içeriklerle dolandırıcılar vatandaşları yanıltarak sahte haber sitelerine yönlendiriyor.
Devlet yetkilileri taklit ediliyor
Erdem Cırık, son zamanlarda sosyal medyada artan sahte içeriklerin ve dolandırıcılık faaliyetlerinin kullanıcıları hedef aldığını belirterek, “Yaptığımız araştırmalarda, sosyal medya platformlarında açtığımız sahte hesaplar aracılığıyla 90’dan fazla sahte reklam tespit ettik. Bu reklamlarda, devlet adamları ve ünlülerin resimleri, videoları ve sesleri yapay zeka ile klonlanmış olarak kullanılmış” dedi. Cırık, reklamlara tıklayan kullanıcıların sahte haber sitelerine yönlendirildiğini vurgulayarak, “Bu sitelerde manipülatif içerikler üretiliyor. Örneğin, kimi kişilerin yüksek kazanç elde ettiği iddialarıyla sahte haberler yayımlanıyor ve kullanıcılar bu tür içeriklere inanarak dolandırıcıların tuzağına düşebiliyorlar” şeklinde konuştu.
“Popüler olan kişilerin görüntüleri kullanılarak, kullanıcıların güveni kazanılıyor”
Cırık, yapay zeka ile oluşturulan sahte içeriklerin gerçekçi göründüğünü ve bu nedenle kullanıcıların kolayca kandırılabildiğini belirterek, “Bu içeriklere tıklayan kullanıcılar, gerçek bir haber okuduklarını sanıyorlar ve sonunda karşılarına çıkan formları dolduruyorlar. Bu formları dolduran kullanıcıların kişisel bilgileri dolandırıcıların eline geçiyor” diye konuştu. Sahte reklamlarda Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan, BOTAŞ, Ekrem İmamoğlu, CZN Burak gibi tanınmış kişilerin görsellerinin kullanıldığını da belirten Cırık, “Sosyal medyada geniş kitlelere ulaşan kişilerin görüntüleri sıklıkla kullanılarak, kullanıcıların güveni sağlanmaya çalışılıyor” şeklinde ifade etti.
“Gerçek haber sitelerinin isimlerini kullanamıyorlar”
Cırık, dolandırıcılık vakalarının artmasıyla ünlü isimlerin sürekli olarak sosyal medyada uyarılarda bulunduğunu belirterek, kullanıcıların dikkatli olmaları gerektiğini vurguladı. “Reklamlara tıkladığınızda, URL yapısını kontrol edin. Gerçek haber sitelerinin isimlerini kullanamıyorlar, bu yüzden sahte linklerle sahte bilgiler sunuyorlar” dedi. Yapay zeka ile üretilen içeriklerin ayırt edilmesinin zor olduğunu ifade eden Cırık, “Ancak dikkatli bir incelemeyle, yapay zekanın robotik yapısının farkına varılabilir” şeklinde konuştu.